להפוך את העולם למקדש

פרשת 'ויקהל-פקודי'

חז"ל  (שבת י, ב) מכנים את השבת "מתנה טובה". השבת היא מתנה נפלאה, מתנת חסד. יש הבדל עצום בין שבוע שיש בו שבת קודש, לבין שבוע שאין בו שבת קודש. ללא שבת ישנה ריקנות איומה, המובילה להידרדרות בתחומים המרכזיים ביותר. אחת המשימות הגדולות ביותר המוטלות עלינו היא לקרב את עם ישראל כולו לשבת קודש, ולסייע לעם ישראל להכיר את מתנת השבת. כאשר אור השבת יאיר בכל בית ישראל וקדושת השבת תמלא את החיים של עם ישראל כולו - נזכה למלא את הייעוד האדיר שבורא עולם הטיל עלינו, להפוך את העולם כולו למקדש.

ל"ט אבות המלאכה האסורים בשבת, המבטאים את כל מלאכות היצירה בעולם, לא נכתבו במפורש בתורה, אלא הם נלמדו ממלאכות בניין המשכן. עניין זה מלמדנו כי כל המלאכות כולן מיועדות לבניין מקדש. כל כוחות היצירה של האדם נועדו להפוך את העולם כולו למקדש, לכלי להשראת שכינה ולקידוש המציאות כולה. על-מנת להבטיח שאכן כך יקרה, אנו משביתים את כוחות העשייה שלנו בשבת, כך שמכוחה נשוב ונפעל בששת ימי המעשה בכיוון הנכון.

ואכן, לא כל מלאכה נאסרה בשבת, אלא רק מלאכה המוגדרת כ"מלאכת מחשבת", דהיינו מלאכה של יצירה, מלאכת אומן, שיש בה כוונה ורצון. משום כך, אין כל איסור בסחיבת חפצים כבדים (שאינם מוקצה) ברחבי הבית, הלוך ושוב, למרות שהדבר כרוך במאמץ רב, ואילו הפעלת מכשיר חשמלי בלחיצת מתג אסורה, למרות שאינה כרוכה כלל במאמץ. הסיבה לכך היא משום שדווקא את כוחות היצירה שלנו ביקש ריבונו של עולם להשבית ליום אחד, כך שנוכל לכוון את יצירתנו בימי המעשה בהתאם לרצונו והכוונתו.

מהי עניינה של השבת? במשך ששת ימי המעשה, האדם פועל, יוצר ומשכלל את הבריאה. בידיו של האדם נמצאת היכולת להשפיע ולכוון את המציאות כולה. דווקא מתוך כך עולה חשש גדול: מה מבטיח שהוא אכן יכוונה לכיוון החיובי והרצוי, ולא ידרדר אותה ויקלקלה? לשם כך נתן לנו הקב"ה את שבת קודש. השבת עוצרת את מהלך חייו של האדם, ומזכירה לו את הכיוון הנכון אליו יש לשאוף ולהוביל את המציאות כולה. באמצעות השבתת כוח היצירה של האדם ליום אחד בשבוע, ניתנת בידו האפשרות לשוב ולהיפגש עם היוצר האמיתי, עם בורא כול. מפגש מחודש זה, מוביל אותנו לכוון את אורח חיינו בששת ימי המעשה, בהתאם לרצון הבורא, לעילוי העולם וקידושו.

בתחילת פרשתנו, לפני שמתחילה התורה לעסוק באופן נרחב בציווי על בניית המשכן, מקהיל משה את כל עדת ישראל ומצוה אותם בשם ד' על שמירת השבת. רש"י (ל"ה, ב') מסביר כי הקדמת הציווי על השבת באה ללמדנו כי בניית המשכן איננה דוחה את השבת. ללא חידוש זה, היינו עלולים לחשוב כי בניין המשכן הוא כה חשוב ומשמעותי, ולא נכון להשהות את בניינו אפילו לרגע אחד, ולכן מחדשת התורה כי המשכן יכול להיבנות אך ורק על יסוד שבת קודש.